تلسکوپ رصدخانه آرسیبو

به گفته محققان و به نقل از Dailymail ، تلسکوپ رادیویی معروف تلسکوپ در رصدخانه پورتوریکو ، که بیش از نیم قرن در کشف های نجومی نقش عمده ای داشته است ، فرو ریخته است. هنگامی که یکی از کابلهای سکوی گیرنده 900 تنی پاره شد ، ساختار معلق روی ظرف 305 متری آن فرو ریخت و به تلسکوپ ختم شد.

رصدخانه آرسیبو ، معروف به گوش بزرگ زمین ، در تپه های کارستی پورتوریکو واقع شده بود. رامون لوگو ، مدیر انستیتوی فضایی فلوریدا در دانشگاه فلوریدا مرکزی ، که مدیریت رادیو تلسکوپ 57 ساله بنیاد ملی علوم (NSF) را بر عهده دارد ، با استناد به پارگی دو کابل نگهدارنده در هفته های اخیر ، این خبر را اعلام کرد.

در 19 نوامبر ، بنیاد ملی علوم تصمیم گرفت تا رصدخانه Arsibo را به طور کامل برای همیشه از سیستم قطع دو کابل که یک سیستم تعلیق بزرگ را در آستانه سقوط قرار داده بود ، حذف کند. برای این منظور ، او می خواست یک خرابی کنترل شده برای جلوگیری از آسیب بیشتر ترتیب دهد ، اما همانطور که در تخمین مهندسان سازه مشاهده می شود ، دارندگان این سکوی 900 تنی نمی توانند آن را نگه دارند ، و با سقوط شدید آن بر روی ظرف ، فرصت جداسازی قطعات کنترل شده فراهم نشد.

آرم مدیر این رصدخانه این حادثه را با نفرت یادآوری می کند و می گوید: احساس ناخوشایندی دارم. افراد زیادی برای بازگرداندن این مرکز سخت تلاش کردند و اکنون ناامیدکننده است که ما موفق نشدیم.

به گفته وی ، هیچ کس در نزدیکی ظرف نبود و هنگام سقوط سکو آسیب ندید. هنوز جزئیات دقیق نحوه سقوط سکو در ظرف مشخص نیست. وی معتقد است که این امر به دلیل خرابی یکی از کابلهای باقیمانده بود که سکو را به یکی از سه برج پشتیبانی متصل می کرد.

 

این کابل ها پس از دو خرابی قبلی بیش از حد بارگیری شدند. به گفته مدیر آرسیبو ، طی چند روز گذشته ، کابلهای باقیمانده با سرعت تقریباً یک در روز پاره می شدند و بنیاد ملی علوم از بین رفتن این سازه عظیم طی یکی دو هفته آینده مطلع شد.

ظرف رادیویی عظیم تلسکوپ برای دهه ها در صف مقدم تلاش های علوم جوی رادیویی و نجوم بوده است. اکنون مهندسان وضعیت سه برج پشتیبانی را بررسی می کنند تا از نحوه فروپاشی سازه Arsibo آگاه شوند. با این حال ، نگرانی اصلی رصدخانه مربوط به آرسیبو نیست ، بلکه مربوط به 130 کارمند رصدخانه و آینده آنها است.

درباره ی bnbn

مطلب پیشنهادی

جستجوی حیات در مریخ

محققان بر این باورند که موجودات میکروسکوپی زمانی در مریخ وجود داشته اند و قرار …